علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

بازدید: 3,826 بازدید
اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

اضطراب جدایی یک حالت رایج در سگ ها است، اما گربه ها چطور؟ گربه ها به دور بودن، مستقل بودن و حتی ضد اجتماعی بودن شهرت دارند. اما کسانی که در خانه خود، از گربه نگهداری می کنند، مخالف هستند. البته تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد گربه ها چندان درونگرا نیستند. یک مطالعه اخیر نشان می دهد گربه هایی که با انسان زندگی می کنند، دارای سبک دلبستگی مشابهی مانند سگها و کودکان هستند.

در حقیقت  64 درصد از گربه هایی که مورد ارزیابی قرار گرفته اند، یک وابستگی ایمن به صاحب خود دارند. این گربه ها در نزدیکی مراقبین خود، استرس کمتری از خود نشان دادند. در این مقاله نحوه تشخیص اضطراب جدایی گربه و آنچه می توانید برای تسکین آن انجام دهید، آورده شده است.

علائم اضطراب جدایی در گربه ها چیست؟

اضطراب جدایی شرایط نامطلوبی است که می تواند نتیجه دلبستگی بیش از حد باشد. تحقیقات انجام شده، این واقعیت را تایید می کند که گربه ها می توانند دچار سندرم اضطراب جدایی شوند و علائم مشابهی را مانند سگ ها نشان می دهند.

علائمی که نشان می دهد گربه از اضطراب جدایی رنج می برد، عبارتند از:

  • ادرار کردن در خارج از ظرف خاک: در یک مطالعه، سه چهارم گربه هایی که خارج از جعبه زباله ادرار می کردند ، این کار را منحصراً در تخت صاحبان خود انجام دادند.
  • مدفوع کردن در خارج از ظرف خاک
  • صدای زیاد: برخی از گربه ها هنگامی که غرغر یا گریه می کنند، اسباب بازی مورد علاقه خود را در دهان خود حمل می کنند
  • از بین بردن چیزها: بیشتر در گربه های نر شایع است
  • نظافت بیش از حد: بیشتر در گربه های ماده شایع است
  • دلبستگی بیش از حد به مراقب خود: به دنبال تماس مداوم در کنار یکدیگر هستند

اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

دلایل اضطراب جدایی در گربه ها چیست؟

برخی عوامل می توانند گربه را مستعد ابتلا به اضطراب جدایی کنند، البته عوامل محیطی دیگری نیز وجود دارند.

  • جنسیت گربه: گربه های ماده بیشتر از گربه های نر دچار اضطراب جدایی می شوند.
  • زندگی سخت در داخل خانه: بیشتر موارد اضطراب جدایی در گربه هایی مشاهده می شود که سخت در خانه زندگی می کنند و از خانه ای با تنها یک مراقب بزرگسال آمده اند.
  • نداشتن حیوانات خانگی دیگر در خانه
  • یتیم بودن، زود از شیر گرفتن

تجربه تغییر در روال عادی زندگی، اغلب باعث اضطراب جدایی می شود یا باعث بدتر شدن آن می شود. این تغییرات می تواند شامل تغییر در مالکیت، نقل مکان به خانه جدید یا تغییر در برنامه مراقبین. یک سناریوی متداول نیز وجود دارد که صاحبان گربه در خانه کار می کردند، سپس مجبور هستند هر روز برای کار، خانه را ترک کنند.

اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

تشخیص اضطراب جدایی در گربه ها

از آنجایی که علائم اضطراب جدایی می تواند سایر مشکلات سلامت گربه را نیز نشان دهد، تشخیص هرگونه اختلال احساسی همیشه با یک کار پزشکی کامل، برای رد مسائل پزشکی آغاز می شود. دامپزشک شما سوالات مفصلی در مورد رفتار گربه شما می پرسد. ارائه ویدئویی از رفتار گربه ها، هنگامی که تنها در خانه هستند، می تواند در تعیین تشخیص اضطراب جدایی گربه بسیار مفید باشد.

اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

روش های درمان اضطراب جدایی در گربه ها

درمان همه اختلالات اضطرابی را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

مدیریت محیط برای کاهش اضطراب
دارودرمانی
اصلاح رفتار

مدیریت محیط

روش های متعددی وجود دارد که می توانید محیط گربه خود را تغییر دهید تا به کاهش اضطراب جدایی گربه کمک کند.

در اینجا چند نمونه از تغییراتی که می توانید برای مدیریت محیط ایجاد کنید آورده شده است.

ارائه فعالیتهای سرگرم کننده

گزینه های بی پایان برای فعالیت های سرگرم وجود دارد تا گربه خود را در زمان غیبت مشغول نگه دارید. برنامه های تلویزیونی وجود دارد که مخصوص گربه ها است و حتی دوربین ها طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد که وقتی در خانه نیستید، با آنها صحبت کنید.

همچنین می توانید ظرف های غذای پازلی را امتحان کنید، اسباب بازی هایی که گربه شما باید با آنها بازی کند تا غذای داخل آن آزاد شود. دادن یک از این اسباب بازی ها به گربه، قبل از شروع آماده شدن برای ترک خانه، می تواند او را مشغول کند تا نگران کاری که شما انجام می دهید نباشند. انجام فعالیت برای شکار غذا، یک فعالیت سرگرم کننده فوق العاده برای گربه هاست.

رفتارهایی که برای جلب توجه است را نادیده بگیرید

سعی کنید تا جایی که ممکن است رفتارهای منفی که برای جلب توجه شما انجام میدهد را نادیده بگیرید. در عوض وقتی گربه شما آرام است و علائم استقلال را نشان می دهد، توجه خود را به او جلب کنید. به عنوان مثال، هنگامی که گربه در حال استراحت در اتاق دیگری است یا وقتی برای جلب توجه میومیو کردن را متوقف می کنند، می توانید برای تحسین به او یک تشویقی بدهید.

هنگام خروج از خانه و بازگشت به خانه آرامش خود را حفظ کنید. بعد از رسیدن به خانه صبر کنید تا گربه شما آرام و ساکت شود، سپس به او توجه کنید.

دادن فعالیت هایی به گربه که او را هنگام آماده شدن برای خروج و رفتن شما مشغول نگه دارد، می تواند بسیار مفید باشد.

ایجاد و حفظ یک روال ثابت

برنامه های منظم برای حیوانات خانگی مبتلا به اختلالات اضطرابی بسیار موثر است. رعایت همان برنامه تا آنجا که می توانید برای آنها مفید است.

دارودرمانی و مواد مغذی

اگر تغییرات مدیریت محیطی به تنهایی کافی نیست، دامپزشک شما ممکن است مکمل یا دارویی را برای کاهش اضطراب گربه توصیه کند. البته مکمل ها می توانند 25٪ علائم را بهبود بخشند، در حالی که داروها باید حداقل 50٪ بهبود داشته باشند.

برخی از گربه ها بیشتر از داروهایی با اثر کوتاه مدت استفاده می کنند که فقط قبل از خروج تجویز می شود. برخی دیگر با داروهای طولانی مدت که دائماً در بدن آنها باقی می ماند، بهتر عمل می کنند.

هدف داروها و مکمل ها ایجاد تغییرات شیمیایی در گربه است. داروها می توانند به گربه ها کمک کنند تا با شرایط استرس زا راحت تر کنار بیایند. هم چنین می توانند به آنها در درمان های اصلاح رفتار کمک کنند.

در صورت وجود عوارض جانبی، می توان دارو را متوقف کرد و شما می توانید چیز دیگری را امتحان کنید. برخی از گربه ها برای مدت کوتاهی تحت درمان قرار می گیرند و برخی دیگر می توانند سالها با خیال راحت از دارو استفاده کنند.

اصلاح رفتار

اصلاح رفتار همان هدفی را دارد که درمان شناختی در روانشناسی انسان انجام می دهد. هدف این است که گربه مهارت های مقابله ای را بیاموزد و واکنش احساسی خود را نسبت به چیزهای استرس زا تغییر دهد.

تمرینات آرامش بخش

یکی از تکنیک های اساسی که می توانید استفاده کنید، انجام تمرینات آرامش بخش است. شما با این کار به طور مداوم به گربه خود نشانه هایی از حالت آرامش را نشان می دهید. این تمرین با اقلامی مانند زیرانداز یا حصیر ترکیب می شود، به طوری که با گذشت زمان، گربه شما یاد می گیرد که با دیدن آن وسیله آرامش پیدا کند.

هنگامی که آرامش آموزش داده شد، می توانید برنامه عادی خروج خود را در حالی که گربه در حالت آرامش است انجام دهید. فقط با فعالیت در اتاق شروع کنید و سپس به سمت نزدیک شدن به درب حرکت کنید. تا زمانی که گربه شما آرام باشد، در نهایت می توانید خانه را برای مدت زمان طولانی تر ترک کنید.

قید و شرط

اگر گربه شما با دیدن نشانه های خاصی مانند پوشیدن کفش یا برداشتن کلید علائم استرس را نشان میدهد، می توانید از شرطی سازی کلاسیک استفاده کنید. این امر واکنش احساسی را از منفی به مثبت تغییر می دهد. به عنوان مثال، می توانید کلیدهای خود را بردارید، برای گربه خود غذا بدهید و سپس کلیدهای خود را زمین بگذارید.

این تمرین تنها در صورتی کار می کند که سطح استرس گربه شما پایین باشد. اگر گربه شما پس از انجام مداوم این کار به مدت یک هفته، درمان نشد، ممکن است نیاز به شروع یا تنظیم دارو داشته باشد.

اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

روشهای اشتباه جلوگیری از اضطراب جدایی در گربه ها

پیشنهادات زیادی برای کمک به اضطراب جدایی در گربه ها وجود دارد، اما همه آنها دقیق نیستند. در اینجا دلیل اینکه اگر گربه شما از اضطراب جدایی رنج می برد، نباید از این روش ها استفاده کنید، توضیح داده شده است.

گرفتن یک گربه اضافی

مگر اینکه دو بچه گربه را با هم بگیرید، درغیر این صورت افزودن گربه دیگر، می تواند منجر به استرس و درگیری بیشتر شود. هیچ تضمینی وجود ندارد که گربه شما از گربه جدید خوشش بیاید یا اینکه به سرعت با هم دوست شوند. همچنین شما محیط را برای قرار دادن گربه جدید مشخص می کنید که می تواند استرس بیشتری ایجاد کند.

مجازات یا حبس برای رفتارهای اضطرابی

باید بدانید تنبیه و مجازات، استرس و اضطراب را بدتر می کند. به خاطر داشته باشید که گربه ها از روی بدخواهی رفتار نمی کنند. گربه های مبتلا به اضطراب جدایی، دارای بیماری هستند که هیچ تفاوتی با دیابت یا بیماری کلیوی ندارند. حیوانات خانگی که هنگام تنها ماندن دچار وحشت می شوند، اغلب مجازات می شوند، بیشتر دچار استرس می شوند.

مطلب پیشنهادی: چگونه گربه را بشوییم؟

اضطراب جدایی گربه - علائم اضطراب جدایی گربه ها و راه های درمان و پیشگیری از آن

نحوه جلوگیری از اضطراب جدایی در گربه ها

هیچ راه مطمئنی برای پیش بینی اضطراب جدایی در گربه ها وجود ندارد. با این حال گام هایی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به این بیماری در گربه خود انجام دهید.

به دنبال گربه های مطمئن، زایمان یا جفت های وابسته باشید

وقتی به دنبال گربه ای برای آوردن به خانه خود می گردید، بچه گربه ها یا گربه هایی با اعتماد به نفس و اجتماعی را انتخاب کنید. یک جفت بچه گربه می توانند یکدیگر را همراهی کرده و وابستگی آنها به انسان را کاهش دهند. یک جفت گربه بزرگسال نیز می تواند گزینه مناسبی باشد.

داشتن استقلال آنها را تشویق کنید

گربه خود را به مستقل بودن تشویق کنید. آنها باید به عنوان بخشی از روال معمول خود مدتی را دور از شما بگذرانند. وقتی آنها تصمیم می گیرند زمان خود را در اتاق یا دور از چشم شما بگذرانند، آنها را تحسین کنید و به آنها توجه کنید.

خروجهای روزانه خود را کم اهمیت جلوه دهید

از ابتدای ورود گربه به خانه خود، مانند همیشه منزل را ترک کرده و به خانه برگردید و بسیار کم حرف باشید. این کار به گربه شما کمک می کند احساس کند ترک منزل چیز مهمی نیست. گفتن یک عبارت ثابت اما آرام هنگام خروج برای برخی از حیوانات خانگی مفید است ، مانند: “به زودی میبینمت.”

فعالیتهای سرگرم کننده را امتحان کنید

اجازه دادن به گربه برای کاوش در فضای باز با خیال راحت ، اگر گربه شما از آن لذت می برد ، سرگرمی زیادی را به همراه دارد.

با دامپزشک خود صحبت کنید

منطقی است که میل انسان به یک همراه فداکار نیز می تواند منجر به اضطراب بیش از حد دلبستگی و جدایی شود. مانند هر بیماری، تشخیص و شروع به موقع درمان به گربه شما بهترین نتیجه را می دهد.

در صورت مشاهده علائمی که باعث نگرانی شما می شود، با دامپزشک خود صحبت کنید. در صورت لزوم، رفتارشناسان دامپزشکی وجود دارند که تنها بر روانپزشکی حیوانات خانگی تمرکز می کنند تا به حیوان خانگی شما کمک کنند.

لینک مقاله نحوه جلوگیری از اضطراب جدایی در گربه ها :

tinyurl.com/2p93rst5

urlzs.com/noH3t

b2n.ir/m48245

cutt.ly/QA6kZID

دسته بندی گربه
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت