نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

بازدید: 6,212 بازدید
نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

 نگهداری از توله سگ‌ 

در بین حیوانات خانگی، داشتن سگ متداول‌تر و مرسوم‌تره. این حیوانات دوست داشتنی جذابیت زیادی برای افراد دارن و به همین دلیل اکثر افراد ترجیح میدن سگ و یا گربه رو به سرپرستی بگیرن و بزرگشون کنن. علاوه بر این اگه سگی داشته باشید که از سنین کم با شما بزرگ شده، تربیت پذیری بیشتری داره و بهتر می‌تونه در خانواده‌ی شما رشد کنه و بالغ بشه. اما بزرگ کردن و نگهداری از توله سگ نیازمند دقت به مسائل زیادی هست که در این مطلب قصد داریم به تمامی این موارد بپردازیم.

نحوه نگهداری از توله سگ در سنین مختلف متفاوته و باید تمامی این نکات رو نسبت به سن و سال توله‌ای که دارید رعایت کنید. پس به شما پیشنهاد میکنیم که اگه قصد دارید یک توله سگ دوست داشتنی رو بزرگ کنید و یا صاحب توله سگ هستید، خواندن این مقاله رو از دست ندید. قراره با هم تمامی نکات مرتبط با نحوه نگهداری از توله سگ‌ها رو یاد بگیریم.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

آموزش نگهداری از توله سگ

لازمه این موضوع رو بدونید که بعد از به سرپرستی گرفتن یک توله سگ ممکنه سوالات زیادی واستون پیش بیاد مثل اینکه؛ توله سگم رو در چه سنی به دامپزشکی ببرم؟ چه غذایی به توله سگم‌ بدهم؟ لازمه چه مواردی رو برای زندگی بهتر توله سگم خریداری کنم و بهترین فروشگاههای خرید لوازم ضروری برای توله سگ چه فروشگاه هایی هستند؟

ما تمامی این نکات رو به صورت خلاصه و مفید در این مطلب مورد بررسی قرار میدیم. اما در صورتی که نیاز به مشورت بیشتر دارید میتونید از کارشناسان پت شاپ های آنلاین مثل پیشا و یا دامپزشک کمک بگیرید. فراموش نکنید که برای آموزش “نگهداری از توله سگ” قبل از هر چیزی باید نژاد، جثه و سن دقیق توله سگ دوست داشتنیتون رو مورد بررسی قرار بدید و در مرحله‌ی بعد اقدام به انجام تمامی موارد گفته شده در این مطلب کنید.

به همین دلیل با در نظر گرفتن تمامی جزئیات سعی کنید آموزش های نگهداری از توله سگ رو دنبال کنید. امیدواریم این مقاله براتون مفید باشه و بتونید جواب تمامی سوال‌هاتون رو در این مطلب پیدا کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

رنج سنی توله سگ‌ها

در این قسمت می‌خوایم رنج سنی توله سگ‌ها رو بررسی کنیم تا بتونید بهتر لوازم و وسایل ضروری مورد نیاز توله سگتون رو خریداری کنید.

به طور کلی سگ‌ها از روز تولد تا دو هفته نوزاد به شمار میان.

  • از هفته‌ی دوم تا چهارم دوره‌‌ی انتقالی سگ‌ها محسوب میشه. توله سگ‌ها نسبت به سنین تازه متولد شده تا دوماهگی نیازهای مخصوصی دارن و بعد از ۲ ماهگی تا شش ماهگی می‌تونن غذاهای متفاوت‌تر و سرگرمی های بیشتری داشته باشن.
  • از تولد تا دو ماهگی مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز ترین دوران برای توله سگ‌ها به شمار میاد. سعی کنید در این مدت مراقبت از توله سگ رو تا حد ممکن خوب و حرفه‌ای انجام بدید تا همدم دوست داشتنیتون در بزرگسالی با هیچگونه مشکلی مواجه نشه.
  • از هفته‌ی ۱۶ تا ۱۹ سگ‌ها وارد سنین نوجوانی میشن و به یک سگ‌ بالغ تبدیل خواهند شد.

رنج سنی توله سگ‌ها به صورت کلی به دو دسته تقسیم میشه؛

  • توله سگ‌های تازه متولد شده تا سن دو ماهگی
  • توله‌های دو ماهه تا ۶ ماهه

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

نکات مربوط به پختن غذای خانگی برای توله سگ‌ها

ممکنه به هر دلیل قصد پختن غذای خانگی برای توله سگ دوست داشتنیتون رو داشته باشید. لازمه بدونید پختن غذای خانگی برای توله سگ‌ها می‌تونه یک اقدام‌ مناسب باشه. اما برای اینکار باید نکات زیر رو در نظر بگیرید؛

  • برای اینکه بهترین مراقبت از توله سگ رو انجام بدید، قبل از هرچیزی از دامپزشک بپرسید که خوردن چه مواد غذایی برای توله سگی که دارید مناسبه.
  • مواد غذایی مجاز برای نژادهای گوناگون می‌تونه متفاوت باشه. بهترین مرجع برای اطلاع پیدا کردن از مواد اولیه مجاز دامپزشک می‌تونه باشه.
  • در غذای خانگی توله سگ‌ها از ادویه و مواد غذایی بودار استفاده نکنید.
  • برای‌ پخت غذای خانگی‌ توله سگ، از مواد طبیعی استفاده کنید.
  • رنگ‌های مصنوعی و نگه دارنده به غذا نزنید.
  • غذای خانگی رو در مدت زمان کوتاه در منزل نگه داری کنید.
  • برای پخت غذا میزان کالری و کربوهیدرات رو در نظر بگیرید.
  • غذای خانگی‌چرب می‌تونه باعث چاقی بیش از حد توله سگ‌ها بشه.

با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده، می‌تونید بهترین و مناسب ترین غذاهای خانگی رو برای توله سگتون با حداقل هزینه در منزل آماده کنید. مراقبت از توله سگ با در نظر گرفتن این نکات ساده و قابل انجامه. کافیه امتحان کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

نحوه شیر دادن به توله سگ

برای شیر دادن، به هیچ وجه توله سگتون رو، به حالت خوابیده شیر ندید. توله سگ باید در حالت نشسته، سرش رو به سمت بالا بگیره و شیر بخوره. پس توله سگ رو در بغلتون نگیرید. بهش اجازه بدید بشینه، سرش رو کمی به سمت بالا بگیرید و بهش شیر بدید.

برای شیر دادن به توله سگ یادتون باشه که؛

  • توله سگ نیاز به خوردن شیر داره و باید به مقدار مناسب این ماده‌ی غذایی رو دریافت کنه.
  • خوردن شیر پاستوریزه برای توله سگ به هیچ عنوان توصیه نمیشه.
  • برای شیر دادن به توله سگ، از شیرهای مخصوص سگ‌ استفاده کنید.
  • مراقبت از توله سگ، در روزهای ابتدایی به شدت مهمه پس سعی کنید، شیر مناسب و با کیفیت برای توله سگ دوست داشتنیتون بخرید.
  • به توله سگ شیر سرد ندید. حتما شیر مورد نظر رو گرم کنید و در مرحله‌ی بعد به توله سگ بدید.
شیر خشک سگ و گربه مخصوص نوزاد پرسا

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

بهترین زمان برای بردن توله سگ به دامپزشکی

در اولین فرصت! توله‌سگ‌ها ممکنه طوری رفتار کنند که به نطر برسه برای هر چیزی آماده هستند، اما به دلیل سیستم ایمنی نابالغی که دارن، کاملاً مستعد بیماری و آسیب میتونن باشن. به همین دلیل به شما پیشنهاد میکنیم، اولین مراجعه به دامپزشک رو در چند روز اول پس از آوردن توله به خانه برنامه ریزی کنید.

به صورت کلی مراجعه‌ی زودهنگام به دامپزشک به شما کمک میکنه تا بتونید برای نگهداری از توله سگ با اطمینان بیشتری اقدام کنید و همچنین در صورتی که توله سگتون مشکل جسمی و هرگونه بیماری داره زود متوجه بشید و برای رفع این مشکل اقدام‌ کنید.

همچنین واکسن مهم‌ترین موضوع برای توله سگ‌هاست که در سنین مختلف باید دریافت کنن. یک دامپزشک حرفه‌ای در این زمینه کمک بسیار خوبی به شما میکنه.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

نکات مرتبط با دستشویی توله سگ

لازمه این موضوع رو بدونید که طی شدن روند دستشویی توله سگ‌ها در ماه‌های ابتدایی نیاز به صبر و حوصله‌ی بسیار زیادی داره. توله سگ‌ها نسبت به نژادی که دارن می‌تونن دستشویی کردن صحیح و در جای مشخص رو در سنین متفاوت یاد بگیرن.

این موضوع نمی‌تونه از قبل مشخص بشه. اما برای اینکه بتونید در هنگام نگهداری از توله سگ ، برای دستشویی کردن دوست عزیزتون اقدامات لازم و صحیح رو انجام بدید، به نکاتی که در ادامه گفته میشه، توجه کنید.

  • توله سگ رو به محض بیدار شدن و بعد از خوردن یا نوشیدن به دستشویی ببرید.
  • یک منطقه خاص رو به توالت سگ اختصاص بدید تا بتونه به راحتی در اونجا دستشویی کنه.
  • زمانی که توله سگ کار خود رو انجام داد، با تحسین و تمجید فراوان به آنها پاداش بدید.
  • به توله سگ فرصت بدید تا به دستشویی بره‌. حداقل هر دو ساعت یکبار می‌تونه کافی باشه.
  • توله سگ خود را برای دستشویی های اتفاقی مجازات نکنید.
  • صبور باشید! توله سگ برای یادگیری نحوه‌ی دستشویی کردن صحیح به زمان و آموزش نیاز داره.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

وزن ایده آل توله سگ

وزن ایده آل توله سگ ها متفاوته. اما به صورت کلی وزن توله سگ از حداقل 150 اونس و حداکثر تا 1.1339 کیلوگرم (kilogram)  یا 2.5 پوند می‌تونه باشه. وزن تولد هر توله سگ باید ثبت بشه و در چهار هفته اول زندگی هر روز یا دو روز یک بار وزن بشه.

با شروع هفته پنجم، وزن کشی به هفته‌ای یکبار می‌تونه موکول بشه. وزن توله سگ درهفته‌های اول تولد بسیار مهمه و باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشید. به صورت کلی توله سگ باید در هر هفته، ۵ اونس برای نژادهای کوچک و ۲.۵ پوند برای نژادهای بزرگ وزن اضافه کنه.

اگه می‌خواید مقدار اونس و پوند رو بدونید لازمه بگیم که؛

هر اونس برابر با ۲۸/۳۴ گرم و هر پوند تقریبا برابر با ۴۵۳/۵۹۲ گرم به شمار میاد. با اطلاع داشتن از این موارد می‌تونید به راحتی وزن مناسب توله سگتون رو بررسی کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

نکات نگهداری توله سگ چند روزه تا دوماهه

برای نگهداری صحیح از توله سگ‌ها باید نکات زیادی رو در نطر بگیرید. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین نکات برای نگهداری و مراقبت از توله سگ رو بررسی می‌کنیم.

  • یک جعبه مخصوص برای توله سگتون بگیرید تا بتونه در اون بازی کنه.
  • اجازه دهید توله سگتون حداقل در چند شب اول در اتاق خواب شما بخوابه و بهش اطمینان بدید که مراقبش هستید.
  • نظارت، نظارت، نظارت! در ماه‌های اول باید مدام به رفتار و رشد توله سگی که دارید نظارت داشته باشید.
  • برای دستشویی کردن توله سگ، پد و مکان‌ مخصوص مشخص کنید.
  • ساعاتی از روز رو به بازی با توله سگ‌ اختصاص بدید.
  • برای بازی با توله سگ وسایل و اسباب بازی مخصوص خریداری کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

نگهداری توله سگ بعد از دو ماهگی

بعد از سن دو ماهگی توله سگ شما برای برقراری ارتباط عمیق تر کاملاً آمادست و می تونید رفتار های آموزشی رو بیشتر در دستور کار قرار بدید و اون رو کم کم با مجوز دام پزشک به پیاده روی ببرید.

غذا های سگ بعد از دو ماهگی به وعده های بیشتری تبدیل میشه و زمان خوابش تنظیم میشه. در واقع بعد از دو ماهگی می‌تونید راحت‌تر و آزادتر از توله سگتون مراقبت کنید. خوردن یک سری غذاها برای اون آزاد میشه و چون رشد نسبتا خوبی داشته می‌تونید سرگرمی‌های متنوع تری برای اون فراهم کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

گرم نگه داشتن توله سگ در منزل

نگهداری از توله سگ‌ها در روزهای ابتدایی تولد، به شدت حساس می‌تونه باشه‌. در این مدت یکی از مواردی که باید بهش توجه کنید گرم‌ نگه داشتن توله سگه. توله سگ‌ها به دلیل اینکه رشد کافی نداشتن و هنوز بالغ نشدن به صورت مداوم بدنشون سرده. برای رفع این‌ مشکل باید بتونید بدن توله سگ رو در ماه‌‌‌های ابتدایی گرم‌ نگه دارید. بدین منظور لازمه؛

وسایل خواب گرم برای توله سگتون فراهم کنید.

  • محیط رو گرم‌ نگه دارید.
  • غذاهای سرد به توله سگ‌ ندید.
  • در فصل‌های گرم سال، به هیچ عنوان کولر و‌ پنکه رو برای طولانی مدت روشن نکنید و توله سگ‌ رو در محیطی نگه دارید که کولر و‌ پنکه روشن نیست.
  • تمامی این‌ نکات به شما کمک‌ میکنه تا در حداقل زمان ممکن بدن توله سگ دوست داشتنیتون رو گرم کنید.
  • محیط رو گرم‌ نگه دارید.
  • غذاهای سرد به توله سگ‌ ندید.
  • در فصل‌های گرم سال، به هیچ عنوان کولر و‌ پنکه رو برای طولانی مدت روشن نکنید و توله سگ‌ رو در محیطی نگه دارید که کولر و‌ پنکه روشن نیست.
  • تمامی این‌ نکات به شما کمک‌ میکنه تا در حداقل زمان ممکن بدن توله سگ دوست داشتنیتون رو گرم کنید.

نگهداری از توله سگ - نحوه‌ی نگهداری از توله سگ در سنین مختلف

تجربه ی نگهداری از توله سگ در منزل

اگه تجربه‌ی نگهداری از حیوانات خانگی در منزل رو ندارید لازمه قبل از هرچیزی به شما این موضوع رو اعلام کنیم که نگهداری از حیواناتی مثل توله سگ به مسئولیت پذیری بالایی نیاز داره.

  • شما باید بتونید نیازهای این موجود دوست داشتنی رو به صورت دقیق بشناسید و برای رفع نیازهاش اقدام کنید.
  • توله سگ‌ها در ماه‌های اولیه‌ی تولد به توجه زیادی نیاز دارن پس در شرایطی مسئولیتشون رو قبول کنید که زمان و انرژی کافی دارید.
  • هزینه‌های نگهداری از توله سگ رو بررسی کنید و بعد اقدام به آوردن توله سگ‌ به منزل کنید.
  • برای توله سگتون وسایل و شرایط لازم رو مهیا کنید تا بتونید نگهداری از توله سگ رو به بهترین نحو ممکن انجام بدید.

جمع بندی نکات مربوط به نگهداری توله سگ

  • نگهداری از توله سگ به هیچ وجه آسون نیست پس از دامپزشک راهکارهای لازم رو بپرسید و بهش عمل کنید.
  • در زمینه بردن توله سگ به دامپزشکی معطل نکنید و در روزهای ابتدایی تولد این کار رو انجام بدید.
  • برای زدن واکسن‌های توله سگتون در زمان مشخص پیگیری های لازم‌ رو انجام بدید.
  • هنگام شیر دادن به توله سگ، اون رو نخوابونید.
  • وقتی توله سگ نشسته و در حالتی که سرش رو کمی به سمت بالا گرفته بهش شیر بدید.
  • برای شیر دادن به توله سگ از شیرهای پاستوریزه استفاده نکنید.
  • حتما برای توله سگتون وسایل بازی مشخص بخرید.
  • محیط نگهداری توله سگ‌ رو گرم نگه دارید.
  • به وزن توله‌ای که دارید توجه کنید و اگه به وزن ایده‌آل نرسیده با نظر دامپزشک مکمل به توله سگ دوست داشتنیتون بدید.

تمامی این‌موارد باعث میشه بتونید مراحل نگهداری از توله سگ عزیزتون رو به خوبی انجام بدید. شما چه تجربه‌ای دارید که بهش اشاره نکردیم؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید‌.

دسته بندی سگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت