غذاهای ممنوعه برای سگ

بازدید: 5,286 بازدید
غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

اگر از یک سگ به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کنید و یا قصد دارید که سگی را وارد زندگی خود کنید باید کسب آگاهی از غذاهای ممنوع برای سگ را جزو اولویت هایتان قرار دهید. توجه داشته باشید که غذای سگ تاثیر مستقیمی بر سلامت او می گذارد. به طوری که کافی است یکی از خوراکی های مضر برای سگ را به او بدهید و بعد در مدت زمان کمی شاهد ناخوش احوالی او خواهید بود؛ البته ناگفته نماند که برخی از مواد غذایی ممنوعه برای سگ ها اثر منفی خود را در دراز مدت نشان می دهند و ممکن است تا آن زمان کار از کار گذشته باشد و آسیبی جدی و حتی جبران ناشدنی به سلامت سگ دوست داشتنی و محبوبتان وارد شود.

با این اوصاف پیشنهاد می دهیم که پت شاپ پتیشا را در مطالعه مقاله غذاهای ممنوعه برای سگ همراهی نمایید تا غذای مضر برای سگ را به طور کامل بشناسید. در این صورت است که کاملاً دستتان می‌آید چه چیزهایی را سگ ها نباید بخورند و با رعایت نکات مطرح شده در این مطلب، سلامتی سگتان را به بهترین نحو تضمین خواهید کرد. با این حساب لیست غذاهای ممنوعه برای سگ در اختیارتان قرار می گیرد که تنها کافی است از آن ها دوری کنید؛ البته جا دارد خاطرنشان کنیم که فروشگاه اینترنتی پتیشا عرضه کننده به روز ترین محصولات برای حیوانات خانگی از جمله سگ ها است که در زمینه تهیه غذاها، تشویقی سگ و سایر ملزومات حیوان های خانگی به یاری تان آمده و فرصتی برای خریدی آسان، مطمئن، متنوع و البته خوش قیمت را فراهم می کند.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

در برابر سگ خود مقاومت کنید

حال که به بررسی غذاهای ممنوعه برای سگ می پردازیم باید متذکر شویم که آگاهی از این غذاهای مضر تنها یک طرف قضیه است و بخش مهم تر آن در زمان عمل خودش را نشان می دهد. تصور کنید در حال خوردن شیرینی هستید و سگ کوچک و دل فریبتان با آن چشمان زیبا به شما خیره شده و شدیداً دلش می خواهد که این شیرینی خوشمزه و خوش عطر را مزه کند و حتی ممکن است برای قاپیدن خوراکی از دستتان تلاش نیز کند؛ در چنین شرایطی باید خیلی قوی باشید که بتوانید جلوی خود را گرفته و این مواد شیرین را از او دور کنید زیرا همان طور که به گوش شما نیز رسیده شیرینیجات جزو غذاهای ممنوعه برای سگ محسوب می شود که به شدت بر بینایی سگ تاثیر منفی می گذارد؛ در ادامه قصد داریم غذاهای ممنوع برای توله سگ و سایر سگ ها را به طور دقیق بررسی کنیم. بدین صورت فارغ از سن و سال سگ و نژاد آن به لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها دست خواهید یافت که البته رعایت آن برای همه سگ ها لازم است و مثلاً غذاهای ممنوعه برای سگ شیتزو همان است که به عنوان غذاهای ممنوعه برای سگ ژرمن مطرح می شود.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

چه چیزهایی را سگ ها نباید بخورند

همان طور که در ابتدای مقاله غذاهای ممنوعه برای سگ گفته شد قندها در صدر فهرست خوراکی های مضر برای سگ قرار دارند؛ البته منظور از قند صرفاً قند و شکر خوراکی نیست، بلکه مقصود ماده ای به نام گزیلیتول است که الکل قند نیز نامیده می شود و جزو مهم ترین و بد ترین نوع از غذای مضر برای سگ به حساب می آید در همین حین باید توجه داشت که مصرف قند و شکر نیز از غذاهای ممنوعه برای سگ بوده و باعث دیابت و تنگی عروق خونی در سگ می شود.

از جمله رایج ترین مواد غذایی که حاوی الکل قند یا گزیلیتول هستند می توان به آدامس، خمیر دندان انسانی و آب نبات اشاره کرد. دلیل ممنوعیت مواد غذایی نامبرده شده این است که باعث کاهش قند خون سگ شده که در نهایت ممکن است به نارسایی کبد نیز ختم شود؛ از جمله علائمی که از مصرف مواد قندی در سگ ایجاد می شود می توان به استفراغ، بی حالی، ناهماهنگی و حتی تشنج اشاره کرد. نکته ای که در این میان باید به آن توجه داشت این است که برخلاف آنچه تصور می کنید ایجاد نارسایی در کبد تنها چند روز بعد از مصرف گزیلیتول (الکل قند) به وقوع خواهد پیوست.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

دیگر عوارض قند برای سگ

اکنون که با مواد قندی به عنوان یکی از غذاهای ممنوعه برای سگ آشنا شده اید بد نیست این موضوع را نیز بدانید که مصرف غذا و نوشیدنی های قندی در مقادیر زیاد موجب اضافه وزن، خرابی دندان و همین طور دیابت در سگ ها می شود. بار دیگر تاکید می کنیم که به عنوان مثال در میان غذاهای مضر برای سگ هاسکی و سایر سگ ها تفاوت چندانی وجود ندارد و لیست غذاهای ممنوعه برای سگ ها بنیان یکسانی دارد و تنها ممکن است در برخی موارد جزئی تفاوت هایی را مشاهده نمایید.

میوه های مضر برای سگ

در بررسی غذاهای مضر برای سگ باید جایگاه پر رنگی را برای برخی از میوه ها نیز در نظر بگیریم؛ به این صورت که میوه های مضر برای سگ شامل انگور، کشمش، خرمالو، هلو، آلو و غیره می شود. در خصوص دو میوه اول یعنی انگور و کشمش که به عنوان غذاهای ممنوعه برای سگ معرفی شده، باید توجه داشت که علت قرارگیری آن ها در لیست غذاهای ممنوعه برای سگ به دلیل تاثیری است که بر کلیه این حیوان می گذارند و منجر به نارسایی کلیه می شوند. لازم به ذکر است که حتی مصرف مقدار کمی از چنین میوه هایی می تواند سگ عزیزتان را دچار بیماری های شدید و جدی کند.

نکته قابل توجهی که از طریق آن می توان پی به خوردن مواد غذایی مضر توسط سگتان ببرید، آرامش غیرعادی و حتی افسردگی او در طول روز است؛ البته استفراغ کردن به طور مکرر نیز می تواند نشانه ای بر موضوع مذکور باشد. در مورد سه میوه نامبرده دیگر یعنی خرمالو، هلو و آلو نیز باید بدانید که در حقیقت دانه آنها جزو غذاهای مضر برای سگ محسوب می شود؛ چرا که این هسته ها در عملکرد روده کوچک سگ اختلال ایجاد کرده و حتی ممکن است موجب انسداد آن شود. باید توجه داشت که در هسته آلو و هلو ماده ای سمی و خطرناک به نام سیانور وجود دارد نه تنها جزو غذاهای ممنوعه و مضر برای سگ به حساب می آیند بلکه حتی برای انسان نیز خطرناک هستند.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

مرکبات و میوه های ممنوعه برای سگ

در ادامه بررسی میوه های مضر برای سگ نوبت به گروه مرکبات می رسد که به طور کلی از ساقه گرفته تا برگ و از میوه گرفته تا دانه های گیاهان مرکبات، همگی در لیست غذاهای مضر برای سگ قرار دارند. ممکن است علت مضر بودن مرکبات برایتان جای سوال باشد که در این صورت باید بگوییم قسمت های مختلف نام برده شده از مرکبات دارای اسید سیتریک هستند که این ماده به خودی خود مضرات فراوانی برای سگ ها دارد و اگر در مقادیر زیاد مصرف شود سیستم عصبی حیوان خانگی تان را تحریک کرده و امکان دارد او را به افسردگی نیز بیندازد. از آن سو نیز خوردن مقدار نسبتاً کم از مرکبات می تواند به یک ناراحتی معده جزئی ختم شود. با این توضیحات امیدواریم که علت قرارگیری مرکبات در گروه غذاهای ممنوعه برای سگ کاملاً دستتان آمده باشد.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

پیاز و سیر عاملین کم خونی در سگ ها

سیر و پیاز از دیگر خوراکی های مضر و حتی خطرناک برای سگ ها هستند زیرا در طولانی مدت با از بین بردن گلبول های قرمز سگ باعث ایجاد کم خونی در او می شوند. لازم به توضیح است که گاهی حتی پودر پیاز و یا عصاره سیر استفاده شده در غذاها نیز می تواند منجر به ایجاد مسمومیت در سگ شود که با علائمی همچون ضعف، استفراغ و مشکلات تنفسی همراه خواهد بود. با این اوصاف اگر زمانی قصد داشتید گوشت و مرغ موجود در خورشت ها و یا به طور کلی گوشت ادویه دار را به سگتان بدهید توصیه اکید داریم که ابتدا حسابی آن را بشویید تا عاری از هر گونه ادویه و چاشنی شود چراکه ادویه هایی همچون نمک و سایر چاشنی ها نیز در زمره غذاهای ممنوعه برای سگ قرار دارند.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

نوشیدنی های کافئین داری که دشمن سگ ها هستند

در بررسی لیست غذاهای ممنوعه برای سگ نوبت به نوشیدنی های کافئین دار می رسد؛ از چای که نوشیدنی رایج میان ما ایرانی ها است گرفته تا قهوه که بدون شک کافئین آن معرف حضورتان است و آشامیدنی های دیگری همچون نوشابه، انرژی زا ها و داخل پرانتز عرض کنیم که شکلات و کاکائو نیز همگی حاوی کافئین هستند که از قضا برای سگ ها می تواند کشنده باشد. لازم به ذکر است که الکل، ماء الشعیر، آبجو، شراب و نوشیدنی های این چنینی نیز اگرچه کافئین ندارند اما به هر حال جزو موارد مضر برای سگ ها هستند. در نتیجه علاوه بر توجه به غذاهای ممنوعه برای سگ لازم است که حواستان را درباره آشامیدنی های او نیز حسابی جمع کنید.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

موادی که خوردن و بوییدن آن ها به یک اندازه خطرناک است

اگرچه بنا بود که در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم که چه چیزهایی را سگ ها نباید بخورند اما باید توجه داشت که موارد تهدید کننده سلامت سگ ها تنها به غذاها و نهایتاً آشامیدنی ها محدود نمی شود و از سوی دیگر بعضی از مواد همانند تنباکو و ماریجوانا چه توسط سگ خورده شوند و چه در معرض دود آن ها قرار گیرد در هر صورت خطرات زیادی را برای این موجود طفلکی به همراه دارد؛ به ویژه که ماریجوانا با اثرگذاری بر سیستم عصبی سگ او را دچار استفراغ کرده و همین طور ضربان قلبش را تغییر می دهد. تنباکوی موجود در قلیان و همین طور خود سیگار به دلیل دارا بودن نیکوتین ممکن است برای سگ خطر مرگ را در پی داشته باشد؛ با همه این توضیحات در کنار تهیه لیست غذاهای ممنوعه برای سگ، لازم است که سگتان را از استنشاق دود سیگار، قلیان و ماریجوانا نیز دور نگه دارید زیرا قرار گیری در محیط آلوده به دود ناشی از دخانیات موجب ایجاد مشکلات تنفسی و در برخی موارد انواع سرطان ها در سگ می شود.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

تنقلات ممنوعه برای سگ

تنقلاتی مانند آجیل، شکلات، پفک و غیره جزو مواردی هستند که بی برو و برگرد باید در لیست خوراکی ها نامناسب برای سگ ها گنجانده شوند. لازم به توضیح است که اگر بنا باشد لیستی از غذاها و خوراکی های ممنوعه برای سگ ها را تهیه کنیم و بخشی از آن را نیز به تنقلات اختصاص دهیم، آنگاه است که آجیل ها به عنوان زیر شاخه ای از تنقلات در اوایل لیست مذکور قابل مشاهده خواهد بود.

آجیل به این دلیل در شمار غذاهای ممنوعه برای سگ قرار دارد که در آن مغزیجاتی همچون گردو و بادام وجود دارد و این مغزها حاوی درصد فراوانی از چربی و روغن هستند و همین چربی ها موجب اسهال، استفراغ و همین طور پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) در سگ می شوند. می بینید که بدون شک باید آجیل را جزو خوراکی های بد و حتی خطرناک برای سگ ها در نظر بگیریم.

مگر می شود در نام بردن غذاهای ممنوعه برای سگ صحبت از تنقلات باشد و حرفی از پفک به میان نیاید! در خصوص پفک ها نیز باید متذکر شویم که برخلاف ظاهر بی آزارشان حساسیت زا بوده و در هنگام هضم نیز خاصیت چسبندگی پیدا می کنند که همه این ها دست به دست هم می دهد تا در لیست غذاهای ممنوعه برای سگ جایگاهی را نیز به پفک ها اختصاص دهیم. شکلات یکی از دیگر از تنقلاتی است که خوردن آن برای سگ ضررهای متعددی دارد البته خوشبختانه اغلب افراد به خودی خود شکلات و شیرینی ها را به عنوان یک خوراکی بد برای سگ ها می شناسند. با توجه به این که در اقسام مختلف شکلات چربی های کاکائو (تئوبرومین) وجود دارد در نتیجه شکلات ممکن است سگ را دچار اسهال و استفراغ کند و یا مشکلاتی همچون بیماری های قلبی، لرزش، تشنج و خدای ناکرده مرگ را برای این موجودات معصوم و دوست داشتنی به همراه بیاورد.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

چربی و استخوان، ممنوعه های بی سر و صدا برای سگ

شاید پس خواندن این تیتر بگویید که می توان با مضر بودن چربی برای سگ ها کنار آمد اما مگر می شود که استخوان نیز جزو غذاهای ممنوعه سگ ها باشد! باید توجه داشت که اگرچه طبق آنچه که همه ما می دانیم سگ ها علاقه زیادی به استخوان دارند و هیچ کس نمی تواند منکر آن لذتی شود که از خرد کردن استخوان و جویدنش نصیبشان می شود اما این موضوع مهم را باید در نظر داشت که همین استخوان ها و یا حتی استخوان های ریز موجود در غذاها ممکن است دور از جان موجب خفگی سگتان شود و یا حتی اگر استخوانی نوک تیز را ببلعد احتمال دارد در حین ورود به مجاری هضم باعث بریدگی این مجراها و ایجاد آسیب های داخلی در سگ گردد؛ بنابراین استخوان ها را به عنوان یکی از خوردنی های خطرناک برای سگ در خاطرتان داشته باشید و تکه های گوشت یا مرغ کاملاً پخته شده و بدون استخوان را به عنوان غذای سگ تدارک ببینید. لازم به توضیح است که حتی استخوان ماهی و پرندگان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همچنان جزو آن چیز هایی است که نباید به خورد سگ ها داده شود!

با توجه به این که چربی ها را نیز جزو غذاهای ممنوعه برای سگ معرفی کرده ایم پس حال که گوشت بدون استخوان و کاملاً پخته را برای سگتان تهیه دیده اید در همین حین حواستان باشد که جدا کردن چربی این گوشت ها نیز ضرورت دارد. به عنوان مثال اگر خوراک و غذایی که برای سگتان در نظر گرفته اید یک تکه مرغ است حتماً علاوه بر پختن آن باید پوستش را نیز جدا کنید؛ چرا که پوست مرغ حاوی مقادیر فراوانی چربی می باشد. ممکن است در چنین شرایطی استدلالتان این باشد که با پختن گوشت دیگر چربی آن هیچ مشکلی برای سگ ایجاد نخواهد کرد در این صورت باید بگوییم که متاسفانه در این زمینه تصور اشتباهی دارید؛ زیرا وجود چربی در غذای سگ چه به صورت خام و چه پخته موجب التهاب لوزالمعده او خواهد شد. اکنون که صحبت از گوشت و مرغ مطرح است بد نیست این نکته را نیز خاطرنشان کنیم که جگر مرغ و جگر گوسفند نیز جزو آن دسته از غذاهای ممنوعه و مضر برای سگ ها محسوب می شوند که متاسفانه اکثر افراد از این موضوع بی اطلاع هستند.

غذاهای ممنوعه برای سگ - غذاهای ممنوعه برای سگ

آیا غذای خام برای سگ مضر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که برخی مواد غذایی همانند تخم‌مرغ خام برای سگ ها مضر بوده و فاقد ارزش غذایی محسوب می شود؛ چرا که در اثر مصرف این نوع خوراکی خام احتمال مسمومیت غذایی برای سگ وجود دارد. علت این مسمومیت نیز به باکتری‌های موجود در تخم مرغ خام از جمله باکتری سالمونلا مربوط می شود. در معرفی سایر مواد غذایی خام و ممنوعه برای سگ ها جا دارد که به گوشت و ماهی پخته نشده اشاره کنیم زیرا این خوراکی ها نیز به دلیل وجود باکتری، ایجاد کننده مسمومیت غذایی در سگ خواهند بود. ناگفته نماند که حتی برخی از ماهی های خام همچون قزل آلا و ماهیان خاویاری ممکن است آلوده به انگل باشند؛ بنابراین پیشنهاد می دهیم که چنین مواد غذایی را فقط به صورت پخته برای تغذیه سگ خود به کار ببرید تا احتمال ابتلای او به بیماری های انگلی و باکتریایی در حد قابل توجهی کاهش یابد.غذای مناسب برای سگ، سگ ها چه چیز هایی باید بخورند؟

اکنون که با غذاهای ممنوعه برای سگ آشنا شده اید به راحتی می توانید غذاهایی مفید و مغذی را برای سگتان آماده کنید که از جمله آن می توان به گوشت و سبزیجات تازه اشاره کرد البته در میان سبزیجات و صیفی جات باید دور سیب زمینی خام، ریواس، گوجه فرنگی، آووکادو و غیره را خط بکشید و همین طور از دادن تن ماهی به سگتان خودداری نمایید. در همین حین جا دارد هشدار دهیم که غذاهای مانده نیز در اختیار سگتان نگذارید زیرا نه تنها بر سلامت او تاثیر بدی می گذارد بلکه حتی به مرور موجب بی اشتهایی شدید و ضعف جسمانی نیز خواهد شد. چنانچه پس از مطالعه این مطلب حساسیتتان درباره غذا و خوراکی های سگ بیشتر شده و یا ممکن است دو به شک شده باشید که آیا غذای مناسبی را برای سگ عزیزتان در نظر گرفته اید، در این صورت پیشنهاد می دهیم سری به محصولات غذایی موجود در پتیشا بزنید تا بتوانید غذاهایی مغزی و سالم را از برندهای معتبر و با قیمتی مقرون به صرفه برای حیوان خانگی تان تهیه کنید.

دسته بندی سگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت